Sposoby motywacji pracowników

Motywowanie pracowników to bardzo złożony problem, który w dodatku okazuje się być niezwykle istotnym czynnikiem dla sukcesu każdej firmy, chociażby miała tylko kilku pracowników. Dlaczego jest to tak ważne i jak sobie z tym radzić?

Co to jest motywacja

Czym właściwie jest motywacja? Definicje tego zjawiska podawane są zazwyczaj w sposób, który ma być użyteczny dla danego typu myślenia czy określonego problemu, który właśnie się porusza. W tym miejscu motywację warto zdefiniować jako chęć do działania wynikającą z własnego przekonania o jego słuszności. Jest to definicja bardzo użyteczna, ponieważ podkreśla ono działanie oraz to, że działanie to wykonuje dobrowolne oraz chętnie osoba zmotywowana.

W motywacji ważne jest to, by miała ona charakter wewnętrzny, chociaż czynniki ją budujące mogą być oczywiście zewnętrzne. Pracownik, który jest odpowiednio zmotywowany, nie tylko lepiej pracuje już teraz, ale chętniej się rozwija, wykazuje większą inicjatywę oraz w mniejszym stopniu jest skłonny do zmiany pracodawcy, a nawet do rozmowy o podwyżce.

Motywacja finansowa

Motywowanie pracowników przez kwestie finansowe jest najpowszechniejszą i najprostszą formą motywowania każdego pracownika, chociaż nie jest to opcja wolna od pułapek i do końca właściwa. Na pytanie, jak motywować pracowników, nie można odpowiedzieć sobie po prostu, że wystarczy im dawać od czasu do czasu jakieś napiwki, podwyżki i inne dodatki finansowe. Napiwki? Tak, ponieważ jeśli premie i dodatki motywacyjne są niewielkie lub przyznawane w sposób trudny do bezpośredniego połączenia z konkretnymi działaniami, nie będą przynosiły odpowiednich korzyści, a nawet mogą zaszkodzić, dlatego nazwaliśmy je tutaj "napiwkami". Pracownik premiowany w sposób uznany przez niego za nieadekwatny czy niesprawiedliwy, będzie przejawiał narastającą frustrację.

Premiowanie pracowników bez elementu finansowego

Bardzo ważne jest także to, by premiowanie pracowników miało nie tylko charakter finansowy. Bardzo wielu pracowników reaguje w sposób bardzo ograniczony na finansowe zabiegi motywacyjne, w dużej mierze dlatego, że firm nie stać na naprawdę odważną szczodrość, przez co nie jest to bardzo odczuwalny zastrzyk gotówki. W wielu przypadkach zdecydowanie więcej można osiągnąć chociażby poprzez publiczne wyróżnienie pracownika, pochwalenie go w rozmowie bezpośredniej lub zrealizowanie dla niego jakiegoś drobnego projektu tak, by poczuł się wyróżniony, doceniony, wysłuchany lub po prostu ujęty w procesie decyzyjnym firmy jako podmiot.

Dodatkowe benefity

Zadowolony z pracy pracownik jest lepiej zmotywowany do wychodzenia poza zakres swoich obowiązków. Dlatego równie ważne są wszelkie dodatki, takie jak karty sportowe, pakiety zdrowotne, dofinansowanie do szkoleń i kursów. Dużym atutem wpływającym na atrakcyjność pracy, jest również elastyczny czas pracy oraz bezpieczeństwo w pracy. Polecamy w tym celu zainwestować w monitoring firmy, utrudniając potencjalnemu złodziejowi dostęp do rzeczy służbowych oraz prywatnych pracowników.