Monitoring w restauracji – czy to ma sens?

Zadaniem właścicieli i menedżerów restauracji jest nieustanne dbanie o najwyższy poziom obsługi klienta, smaczne potrawy i miłą atmosferę. Ale na zadowolenie klienta wpływ ma znacznie więcej czynników. Dziś przyjrzymy się temu, czy, jak i w czym restauratorom może pomóc monitoring.

Monitoring to nic nowego – kamery otaczają nas od lat. Ale te dzisiejsze, zminiaturyzowane i wyposażone w najnowsze technologie, dają zupełnie nowe możliwości i znajdują nowe zastosowania. Na przykład w branży gastronomicznej.

Oczywiście, monitoring w restauracji wymaga uważnych przygotowań i przemyślenia kilku istotnych kwestii. Goście chcą tu przecież miło spędzić czas, delektując się smakołykami, i uciec przed codziennością. Trzeba więc wziąć pod uwagę specyfikę lokalu, profil klientów, lokalizację, godziny otwarcia, sąsiedztwo.

W tym wpisie podpowiemy, jak monitoring ułatwia prowadzenie restauracji, pokażemy jego dodatkowe zalety, a także podsuniemy kilka szczególnie przydatnych rozwiązań.

Bezpieczeństwo zapasów

O rentowności restauracji decyduje między innymi dobra polityka zaopatrzenia i wykorzystania zapasów. Niewłaściwy sposób przechowywania, niegospodarne wykorzystywanie czy wręcz kradzież produktów, z których przygotowuje się dania, może bardzo dotkliwie wpływać na funkcjonowanie biznesu. Dlatego monitoring w kuchni, chłodni oraz na innej przestrzeni roboczej przyczyni się do bardziej efektywnego wykorzystywania środków. Jeżeli niewłaściwa organizacja zapasów generuje odczuwalne straty, to monitoring znacznie je ograniczy, a inwestycja w jego instalację zwróci się dość szybko.

Bezpieczeństwo gości

Bezpieczeństwo gości powinno być najwyższym priorytetem osób zarządzających restauracją. Historie o tym, jak monitoring sali restauracyjnej umożliwił identyfikację kieszonkowców czy prowodyrów bójki, nie należą do rzadkości. Widoczny bądź otwarcie komunikowany monitoring odstrasza niepożądanych gości, zwłaszcza w letnich ogródkach, gdzie prawdopodobieństwo drobnych kradzieży jest wyższe. Miejsca wyposażone w kamery są (i są postrzegane jako) bezpieczniejsze – a to przekłada się bezpośrednio na poziom zadowolenia klientów – zwłaszcza tych, którzy na niedzielny obiad lubią zabrać ze sobą dzieci.

Drugim obszarem, który wpływa na bezpieczeństwo gości, jest kuchnia. Jakość podawanych potraw decyduje o renomie lokalu. Monitoring w miejscu, gdzie przygotowuje się potrawy, pomaga wyeliminować ryzyko zaniedbań, niedopatrzeń, a nawet ewentualnego sabotażu ze strony nielojalnego pracownika. Dobrą reputację buduje się przecież latami, a stracić ją można w jednej chwili. Inwestycja w jej ochronę z pewnością ma sens.

Podniesienie wydajności pracy

Dużym atutem monitoringu dla właściciela lokalu gastronomicznego jest możliwość stałego nadzoru, nawet bez fizycznej obecności. Nowoczesne systemy umożliwiają internetowy dostęp do widoku z kamery żywo, także przez urządzenia mobilne, o każdej porze. A jeżeli nie mamy czasu na śledzenie relacji na żywo, nagranie zawsze możemy odtworzyć później.

Kamery w restauracjach często stosuje się także nad kasą. To zabieg prewencyjny, zapobiega ewentualnym nieprawidłowościom ze strony pracowników lub osób trzecich. Dostępne na rynku rozwiązania pozwalają wygenerować obraz o bardzo wysokiej jakości, który pozwoli np. rozpoznać twarz sprawcy kradzieży lub przeanalizować działania pracowników.

Dostępne rozwiązania

Sprzedawcy rozwiązań do monitoringu oferują zarówno same kamery, jak i sprzęt do rejestrowania nagrań. Złożoność pakietu zależy od naszych potrzeb i celu instalowania monitoringu w restauracji.

Kamera bez funkcji rejestrowania sprawdzi się, jeśli zależy nam jedynie na podglądzie w czasie rzeczywistym. Jeśli jednak planujemy późniejsze wykorzystanie nagrań, mamy do wyboru wiele interesujących opcji. Rejestracja pozwala zachować na przestrzeni dyskowej (HDD, karta SD lub dysk w chmurze) widok z kamery, dzięki czemu stajemy się posiadaczami bogatej dokumentacji wideo – przydatnej w przypadku zaistnienia jednej z opisanych wcześniej sytuacji.

Warto zwrócić uwagę na fakt, że część systemów wymaga specjalistycznej wiedzy z zakresu obsługi rejestratora lub nawet osobnego stanowiska pracy. Aby nie tworzyć dodatkowych komplikacji, zachęcamy do wyboru prostych i intuicyjnych rozwiązań do monitoringu.

W przypadku kamery Zerkam rejestrator nie jest potrzebny – wszystkie dane przesyłane są szyfrowanym połączeniem do bezpiecznych serwerów i tam zapisywane na dysku (w chmurze). Jest to rozwiązanie bezpieczne także z tego względu, że w przypadku włamania lub dewastacji zniszczeniu może ulec tylko kamera – nagrania zapisane na serwerze są zawsze bezpieczne.

Monitoring w restauracji – to ma sens

Pokazaliśmy, że monitoring w restauracji może przynieść wiele korzyści. Jak jednak rozwiać związane z nim wątpliwości? Z restauracji często korzystają przecież klienci, którzy nie chcą być nagrywani, bo wysoko cenią sobie prywatność czy odbywają poufne spotkania biznesowe. Zapewniamy, że można zadbać o wysoki poziom bezpieczeństwa w restauracji, a jednocześnie nie narazić się tej grupie klientów. Jednym rozwiązaniem jest wybór sprzętu niewielkich rozmiarów, w estetycznej stylistyce, który nie będzie dawał wrażenia notorycznej inwigilacji. Innym jest ograniczenie obszaru monitorowania tylko do miejsc, gdzie klienci nie mają wstępu (kuchnia, magazyn).

Warto poważnie rozważyć instalację monitoringu w swojej restauracji. Można w ten sposób rozwiązać kilka istotnych problemów jednocześnie. Jeśli mają Państwo jeszcze jakieś pytania albo interesujące doświadczenia związane z korzystaniem z monitoringu w Państwa lokalu – zapraszamy do kontaktu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>